VO-praat met Marc van der Meer | Masterclassreeks inclusief onderwijs | Reflectie van VO-managementcoach
Samen()werken aan grote ambities voor goed onderwijs |
Vanuit grote ambities voor ‘goed onderwijs’, werken we in de sector intensief samen. En dat is nodig. De tekorten vragen om ‘anders’ denken en ‘anders organiseren’, want geijkte wegen zijn niet meer toereikend. Samenwerken is ook ‘een vak apart’. Het vraagt om slim ontwerp en doordachte organisatie, flexibiliteit in netwerken en vasthouden aan eigen idealen, maar ze ook kunnen loslaten als grotere doelen daarom vragen. Het vraagt om het delen van beelden en het ‘aan’ zetten van creativiteit. En tot slot vraag het ook om geduld om de processen te vertrouwen en om juist in uitdagende situaties te meanderen en anderen zichzelf te laten zijn.
In deze nieuwsbrief wordt veel gezegd over wat werkt in samenwerkingen, zoals verkennen of iedereen op de juiste stoel zit en leren om goede vragen te stellen over moeilijke onderwerpen zoals de tekorten. En ook dat het helpt als je je bewust bent van eigen kwaliteiten en schaduwkanten in het leiderschap.
Veel plezier met deze, helemaal in het nieuw gestoken, nieuwsbrief. |
|
|
|
- Janine Mommers, Programmamanager VO-academie
|
|
|
|
|
|
Leren vragen stellen over het lerarentekort | VO-praat met Marc Van der Meer |
We starten 2025 met een VO-praat over misschien wel het meest actuele onderwerp van de afgelopen jaren in onderwijsland: het lerarentekort. Marc van der Meer, zelfstandig onderzoeker en onafhankelijk adviseur, gaat in op het stellen van de juiste vragen en de ambities en de teleurstellingen van leraren (en schoolleiders) binnen het onderwijs. Hij pleit voor meer nadruk op het creatievermogen, reflectievermogen en kennisdeling om het vraagstuk van het lerarentekort aan te vliegen en richting te geven aan de ambities van het onderwijs. |
|
|
|
|
|
Sector aan het woord met Ruud van de Hoef |
‘Blijf verwonderen’: dat is het motto van Ruud van de Hoef, teamleider onderbouw (havo/vwo/tto) bij RSG Slingerbos | Levant. Hij staat in de spotlight in de eerste Sector aan het woord van 2025. “We hebben met het nieuwe schoolplan onze visie op onderwijs ‘herijkt’. We hebben focus aangebracht en concreter beschreven wat voor ons goed onderwijs is. Daaruit volgt dat de gesprekken over goed onderwijs (en dus goede lessen) een extra dimensie krijgen en dat geeft voeding aan de gesprekken over professionalisering.” |
|
|
|
|
“Zit iedereen op de juiste stoel?” | Interview met Jeanette Warmels |
Jeanette Warmels nam 4 jaar geleden als rector van het Cals College deel aan het leertraject Oriëntatie op besturen. De intentie om bestuurder te worden was er toen al, en inmiddels werkt ze 3 jaar als rector-bestuurder bij CSG Willem van Oranje. In haar huidige functie plukt ze vandaag de dag nog steeds de vruchten van het traject dat ze in 2021 volgde. “Door het traject word je je bewust van wat je eigenlijk al weet en kan, het gaf mij nog meer zekerheid om de stap te wagen.” |
|
|
|
|
|
Nieuwe reeks masterclasses over inclusie nu beschikbaar! |
In 2025 organiseren de PO-Academie, de VO-academie en het Steunpunt Passend Onderwijs een masterclassreeks rondom het thema ‘Inclusie’. In 4 verschillende masterclasses gaan we in op verschillende vraagstukken over richting geven aan inclusief onderwijs. Je kunt je al inschrijven voor de eerste masterclass (24 maart) over onderwijskundige en pedagogische keuzes rond inclusie via deze link!
Ben je benieuwd naar de gehele reeks masterclasses? Lees dan verder via onderstaande knop. Wil je op de hoogte blijven wanneer de inschrijving van de andere masterclasses geopend wordt? Houd dan onze socials en nieuwsbrief goed in de gaten. |
|
|
|
|
Peter Francken: reflectie op eerste jaar als coach |
Peter Francken, adjunct-directeur op het Commanderij College, blikt terug op zijn eerste jaar als VO-managementcoach. Hij rondde de coachopleiding af in april 2024 en vertelt hoe verrijkend de opleiding was voor zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling. “Wat me het meest is bijgebleven, is hoe waardevol het is om écht aanwezig te zijn in het gesprek. Niet invullen of sturen, maar de coachee begeleiden om zelf tot inzichten te komen. Ik heb geleerd om nog bewuster met stiltes om te gaan, en hoe juist die stiltes kunnen leiden tot de meest betekenisvolle momenten.” |
|
|
|
|
Aan de slag met professionalisering in jouw regio? |
Heeft jouw regio plannen om professionalisering voor leidinggevenden regionaal vorm te geven? Je kunt contact opnemen met de VO-academie als sparringpartner en mede vormgever van professionalisering van leiderschap in de regio.
- We denken mee over hoe professionalisering van leiderschap in de regio vorm kan krijgen en wat daarvoor nodig is;
- We kunnen vorm geven aan een train de trainer-traject, zodat aanbod in de regio door lokale professionals wordt verzorgd, bijvoorbeeld voor talenten en starters;
- Onze coaches, katernen en ander aanbod is beschikbaar en aanpasbaar aan de wensen uit de regio.
|
|
|
|
|
|