Het belang van verbinding | VO-praat met Gert Biesta |Regie op digitalisering: 10 lessen
Nieuwsbrief december 2024 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Het belang van verbinding |
Het maken van leerrijke verbindingen ligt in het hart van de VO-academie. In 2024 hebben we als VO-academie weer mooie verbindingen gelegd tussen deelnemers, VO-managementcoaches en -intervisiebegeleiders, zodat prangende leervragen bij professionele begeleiders terecht kwamen. En we haalden met het team veel voldoening uit alle verbindingen die we zien ontstaan binnen de (intervisie)groepen in leertrajecten.
2025 zal opnieuw in het teken staan van lerende verbindingen. Verbindingen met onderwijsregio’s op het gebied van professionalisering van leiderschap. Verbindingen tussen schoolleiders en bestuurders in nieuwe leertrajecten. En verbindingen tussen bestuurders in de nieuwe organisatiegerichte vorm van Collegiale bestuurlijke visitatie die vanaf september gaat starten.
Namens het hele team wensen we iedereen fijne kerstdagen en een mooi, leerrijk 2025 met daarin nieuwe inspirerende verbindingen. |
|
|
|
- Janine Mommers, Programmamanager VO-academie
|
|
|
|
|
|
De polarisatie voorbij in het gesprek over onderwijs | VO-praat met Gert Biesta |
In deze aflevering van VO-praat hoor je Gert Biesta, hoogleraar ‘Educational Theory and Pedagogy’ aan de University of Edinburgh in Schotland en hoogleraar ‘Public Education’ aan Maynooth University in Ierland. Hij gaat in op de vraag: hoe komen we voorbij de polarisatie in het gesprek over onderwijs? Biesta houdt een pleidooi voor een meer pragmatische blik, waarbij we werken vanuit de doelen en de bedoeling van het onderwijs, en ons realiseren dat het onderwijs een meervoudige opdracht vervult. |
|
|
|
|
|
Sector aan het woord met Harald Huijssoon |
In de laatste Sector aan het woord van 2024 neemt Harald Huijssoon – rector-bestuurder bij het Pius X – Canisius uit Almelo – je mee in zijn professionele ontwikkeling, inzichten en leermomenten.
“Een belangrijk inzicht is dat je visie hebt op het onderwijs en de schoolorganisatie én een set van waarden waarop jouw leiderschap leunt. Er komen zoveel vraagstukken op het bord van de schoolleider dat je baat hebt bij weten wat je wilt.” |
|
|
|
|
|
Regie op digitalisering: 10 lessen |
Hoe houd je regie op digitalisering in en voor jouw schoolorganisatie? Digitalisering is niet iets wat je ‘er even bij doet’. Het vereist bestuurlijke aandacht en verdient topprioriteit. In onderstaand artikel helpen we je op weg met 10 lessen rondom het thema digitalisering, zodat je de regie krijgt én behoudt binnen jouw schoolorganisatie. De lessen zijn afkomstig uit het leertraject Regie op digitalisering, waarvan de volgende editie start op 13 maart 2025. |
|
|
|
|
|
Sectorrapportage VO: trends rondom leren en professionaliseren |
Op 21 november jl. werden de sectorrapportage VO en PO aangeboden door de voorzitters van de PO-Raad en VO-raad aan de onderwijscommissieleden van de Tweede Kamer. Hierin worden de belangrijkste trends en ontwikkelingen binnen het primair en voortgezet onderwijs in cijfers weergegeven, geduid en uitgelegd. Welke ontwikkelingen zijn in het voortgezet onderwijs belangrijk op het gebied van leren en professionaliseren? Wij zetten ze voor je op een rij. |
|
|
|
|
|
Leren processen begeleiden? Meld je aan voor de basisopleiding Procesbegeleider (28 maart) |
In de kern gaat de basisopleiding Procesbegeleider over hoe je leer- en ontwikkelprocessen vormgeeft, kadert en structureert, zodat je teams en scholen goed kunt begeleiden en erop laat reflecteren. Enkele reacties van deelnemers: “Het interactieve element is prettig. Prikkelende inzichten en procesvraagstukken en de (persoonlijke) rol van de procesbegeleiding daarin”, “Interessante inzichten waar ik zelf nooit eerder aan dacht”, en “Levert echt wat op en leer erover bij.” |
|
|
|
|
|
Bijeenkomst in de spotlight
|
|
|
|
Meld je aan voor het Leernetwerk ‘Van gelukkige leraren leer je meer’ (Voortgezet Leren) |
Onderlinge verbinding in samenwerking bevordert het werkplezier en werkgeluk van leraren. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? In dit leernetwerk ‘Van gelukkige leraren leer je meer’ werkt je aan het bevorderen van het welbevinden leraren, met aandacht voor veerkracht, samenwerking en professionele groei binnen schoolteams. Tijdens vijf bijeenkomsten, startend op 6 februari 2025, ga je hier als schoolleider onder begeleiding van een procesbegeleider mee aan de slag.
Meld je nu aan, doe inspiratie op én krijg de juiste gereedschappen om te werken aan het welbevinden van leraren. Deelname is kosteloos. |
|
|
|
|
|