Werkplezier in het onderwijs | Leerlab Doordacht leiderschap | De meerwaarde van financiële samenwerking
Werkplezier ervaren, je goed voelen en jezelf kunnen zijn |
‘Werkplezier ervaren’ hangt nauw samen met ‘je goed voelen op je werk’. In mijn promotieonderzoek naar professionele identiteit van schoolleiders blijkt steeds opnieuw dat ‘je goed voelen’ staat of valt met ‘jezelf kunnen zijn’ en dat je alleen jezelf kunt zijn als je ook gezien en in je werk erkend wordt door anderen. Veel werk verzetten is vaak plezierig als je samen de klus klaart, elkaars bijdrage erkent en waardeert en het resultaat samen viert. Via het creëren van verbindingen van ‘met elkaar lerende netwerken’ op alle niveaus in de schoolorganisatie kunnen leiders van scholen ervoor zorgen dat ervaren werkdruk wordt verdeeld en gezamenlijkheid wordt mogelijk gemaakt.
Maar wanneer voelen we ons in het werk met elkaar verbonden? En hoe maken we van de school een gezamenlijk lerend netwerk op alle niveaus van leerling tot bestuurder? Antwoorden op deze vragen vind je in deze nieuwsbrief.
Veel leesplezier!
|
|
|
|
- Janine Mommers, Programmamanager VO-academie
|
|
|
|
|
|
Wat is belangrijk voor meer werkplezier in het onderwijs? | VO-praat met Mieke Koeslag-Kreunen |
In het onderwijs hebben we te maken met grote uitdagingen en veranderingen, waardoor het werkplezier van veel onderwijsprofessionals onder druk staat. In de nieuwste aflevering van VO-praat bespreekt Mieke Koeslag-Kreunen – lector bij het lectoraat Werken in Onderwijs van de Hogeschool Utrecht – drie boodschappen voor meer werkplezier in het onderwijs: herstel de balans, benut de veelzijdigheid en organiseer slim.
|
|
|
|
|
|
‘Leer leren leren’: Leerlab Doordacht leiderschap in de lerende organisatie |
Zorgen dat in je school leraren professionaliseren en blijvend hun pedagogisch-didactisch handelen versterken. Maar ook structuren maken waarmee je sterke teams creëert die blijvend werken aan de onderwijskwaliteit. Oftewel: hoe ontwerp en realiseer je de lerende schoolorganisatie en lerende cultuur en ontstaat meer werkplezier?
In dit leerlab – een co-productie van de VO-academie, het Opleidingshuis, Lectoraat Werken in Onderwijs, Voortgezet Leren en Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren – doordenken en werken onderwijskundig leiders samen met andere leiders en docenten uit scholen aan deze vraagstukken.
21 november a.s. start de eerste van zes ‘leerlabdagen’ in Het Opleidingshuis op Academie Tien in Utrecht.
|
|
|
|
|
|
Sector aan het woord met Arend Smit |
In de nieuwste Sector aan het woord lees je meer over de professionalisering en manier van leidinggeven van Arend Smit, bestuurder bij de Stichting Keizer Karel in Amstelveen. Zijn persoonlijk motto: Relatie gaat voor prestatie. Welke inzichten heeft hij opgedaan in zijn als bestuurder over leren en professionaliseren?
“Een belangrijk inzicht is dat het altijd goed is om even rustig de tijd te nemen voor een integrale benadering en een zorgvuldig proces. Goed luisteren naar alle betrokkenen en vooral ruimte en vertrouwen geven, zijn daarbij voor mij essentieel.”
|
|
|
|
|
|
Meld je aan voor onze masterclass over werkplezier! |
Wil je nog meer leren over werkplezier in het onderwijs? Meld je dan aan voor onze masterclass: Wat is belangrijk voor meer werkplezier in het onderwijs? op donderdag 14 november. Mieke gaat tijdens de masterclass nog dieper in op het thema werkplezier. Vanuit onderzoek, praktijkvoorbeelden en concrete, interactieve oefeningen krijg je handvatten hoe je in je eigen praktijk hiermee aan de slag kunt gaan. Schrijf je snel in, er is beperkt plek!
|
|
|
|
|
|
De meerwaarde ontdekken van financiële samenwerking |
Michel Hendriks – teamleider bij Mezzo scholen – volgde samen met drie collega’s het leertraject Beleidsrijk begroten . Wat waren zijn beweegredenen om mee te doen? En wat heeft het hem en zijn collega’s opgeleverd aan nieuwe kennis, inzichten en inspiratie? Lees het interview en ontdek de meerwaarde van beleidsrijk begroten voor de financiële samenwerking in zijn schoolorganisatie.
|
|
|
|
|
|
Bijeenkomst in de spotlight |
|
|
|
Meld je aan voor het Najaarsevent van Schoolleiders VO! |
Met als titel ‘Van kwetsbaarheid naar kracht: jezelf laten zien werkt!’ organiseert Schoolleiders VO op dinsdagmiddag 19 november a.s. haar derde schoolleidersevent.
Het creëren van een open cultuur en gemeenschapsgevoel op school kan uitdagend zijn in een complexe samenleving. Je persoonlijk opstellen als schoolleider kan hier een positieve impact op hebben. Wat vraagt dat van jou als schoolleider? Hoe inspireer je je team en daarmee ook de leerlingen met jouw gedrag?
Peter Ottens van YETS Foundation (voorkomen maatschappelijke uitval kwetsbare jongeren) is keynote spreker. Daarnaast biedt het programma diverse workshops. Voldoende inspiratie dus voor schoolleiders en tevens gelegenheid tot netwerken.
Locatie: RSG Slingerbos Levant, Harderwijk. Toegang is gratis.
|
|
|
|
|
|