Goed starten in het onderwijs is een thema dat mij vanuit mijn eigen ervaring bezighoudt. Als zij-instromende leraar Nederlands was ik bijna gestopt. Gelukkig had ik een mooi netwerk van mensen die om me heen stonden. Ik was niet alleen. Elke dag groeide ik in mijn rol als docent en ik ben nu blij dat ik toen heb volgehouden.
Bij elke start ben je weer kwetsbaar, heb je minder duidelijkheid over wat de omgeving van je verwacht, hoe je je moet gedragen en wanneer je het goed doet. In de positie van ‘niet weten’ is ook veel mogelijk, alles ligt nog open, je bent lerend en je wordt uitgedaagd. De spanning van starten is dus ook mooi.
'Kwetsbaar kunnen zijn’ en ‘mogen leren’ zijn essentieel om iemand een sterke start te kunnen geven. Als VO-academie hebben we hier aandacht voor. Op elk niveau: van startend docent tot en met de startend bestuurder. In trajecten , katernen en VO-praat laten we zien hoe de starter ondersteund kan worden door collega’s, in een netwerk, door intervisie of gewoon door een goed coachgesprek met een VO-managementcoach . Of allemaal tegelijk. Zodat je in de kwetsbaarheid kunt ontdekken wie je in die nieuwe rol wel (en niet) wilt zijn.